SMAD Islay 2015

Välkommen till The Single Malt Academy of Dalecarlia

NYHETER

Klubbmästerskap

Ägna sommaren åt att finslipa din whiskykunskaper och ge dig in i matchen den 26/8! Då går SMADs Klubbmästerskap av stapeln! Vässa pennan och var redo när inbjudan kommer ut i slutet av Juli!

Whisky&Mat med Jan Groth

Inbjudan till Whisky & Mat med Janne Groth kommer ut tidigt i Augusti! Håll utkik!

FLASKUTLÄMNING

Utlämningstillfällen av SWF25 Box och SMAD 20y Linkwood sker på följande två tidpunkter:

Söndag 4/6 17.00 - 18.30

Måndag 5/6 09.00 - 10.30

Plats, Lenngrensgatan 3 i Borlänge

Hälsningar Styrelsen

© The Single Malt Academy of Dalecarlia - 2017

SMADs resa till Islay & Campbeltown 2015

Söndag 6/9

Vi flög på söndagen till Edinburgh och tog oss vidare med lokalbuss först till Buchanan Street Bus Station i Glasgow sedan vidare till Campbeltown. Resan ner till Campbeltown är en fantastisk uppvisning av Skottlands kanske vackrast natur. Lochs, glenns och enorma vyer.

Resan tog ca 6h inkl ett stopp i Inveraray.

Vi bodde alla på samma hotell The Argyll Arms Hotel i centrala Campbeltown.

Måndag 7/9

Måndag morgon så gick vi till Cadenheads butik som bara låg en tvärgatan från hotellet och botaniserade en stund innan Frank McHardy hämtade upp oss för en ordentlig rundvandring i Campbeltown.

Vi besökte Glen Scotia Distillery, Glengyle Distillery samt Springbank Distillery.

Efter lagerhusprovning hos Springbank, där Frank korkade upp bl.a en Springbank 21yo så åt vi en gemensam lunch tillsammans med Frank i Cadenheads Tasting Room.

Vi handlade lite i butiken sen samlade vi oss för avfärd mot färjeläget Kennacraig och resan över till Islay.

Tisdag 8/9

Pigga och krya så började tisdagen med ett besök av Aberlour Destilleri, strax söder om Craigellachie. Bra tur med avslutande bra provning där man fick tillfälle att buteljera sin egen flaska.

Middag intogs på den passande restaurangen The Mash Tun i Aberlour.

Efter middagen åkte vi buss till byn Keith för att besöka destilleriet Knockdhu a.k.a AnCnoc. Detta, anser jag, var en av resans höjdpunkter. Gordon Bruce mötte oss på gårdsplanen och tog oss med på en visning av "hans" destilleri. Vi var överallt i lokalen, både inne och ute och uppe och nere. Vi slutade turen med en högst oorganiserad provning där glas och flaskor ställdes fram på ett bord och vi fick prova hur mycket vi ville.

Åter på vårt B&B så samlades vi för kvällsdramen, fast denna kväll, i ärlighetens namn så hade den nog inte behövts...

Onsdag 28/8

Detta var resans lugnaste dag, och efter tisdagen så behövdes denna verkligen. Efter frukost åkte vi buss till Macallan. Vi delade upp oss i två grupper igen. Den ena gruppen tog en morgonpromenad från Macallan ner till byn Craigellachie och den andra gruppen tog en morgonvisning av Macallan.

Dagen avslutades på Highlander Inn med god mat och god dryck. Bussfärd tillbaka till B&B och nattfösaren.

Torsdag 29/8

Vi ägnade hela torsdagen hos Gordon & Macphail. Den började med en morgonvisning av deras eminenta lager samt buteljeringslinje i Elgin. Vidare så hade vi en provning på deras butik i Elgin. Efter en snabb lunch så besökte vi slutligen deras destilleri Benromach i Forres, här fick vi en guidad tur av destillerichefen Keith Cruickshank.

Efter en middag i Forres väntade en privat provning på vårt B&B där Ian Allen från Glen Moray hade dukat upp allt från New Make till 30 årig Glen Moray.

Och för att summera denna dag så samlades vi återigen för en kvällsdram.

Fredag 30/8

Förmiddagen spenderas på BenRiach med en bra tur som slutade i lagerhuset där vi gick och pekade vilket fat vi ville öppna och prova. Efter lunch gick bussfärden till Glenfarclas där vi gick en guidad tur samt hade en provning i deras fantastiska provningsrum. Inredningen är från en gammal atlantångare.

På kvällen hämtade bussen upp oss för avfärd mot Glen Moray. Egentligen var destilleriet stängt denna tid på kvällen men Ian Allen gav oss ändå en guidning av lokalerna. Vi avslutade även detta besök i lagerhusen med att prova fat.

Lördag 31/8

Lördagen spenderades i buss tillbaka till Edinburgh. Och det var nog en samling trötta, men nöjda SMAD:are som anlände hotellet på lördagseftermiddagen. Vi besökte Edinburgh och åt en gemensam middag.

Söndag 1/9

Flyg hem med blytunga väskor!

Under resan besökte vi följande destillerier: Aberlour, Balvenie, Benriach, Benromach, Glen Moray, Glenfarclas, Glenfiddich, Knockdhu, Macallan samt Roseisle & Cragallachie (iallafall exteriören).