Povning 164 Reseberättelse Campbeltown & Islay 2015

NYHETER

2021-02-25

Nu är inbjudan ute till GlenAllachie Single Casks provningen!

2021-02-20

Nu är inbjudan ute till Superspecial 2021!

2021-02-17 kl 09:00

Snart är det dags för årsmöte och efterföljande provning. Till provningen finns det endast 3 platser kvar

Läs mer och köp biljett här!

2021-02-17

Adelphi/Ardnamurchan är nu slutsåld!

Nu finns det endast 6 platser kvar till Ardbegprovningen i September!

2021-01-30

Inbjudan till Adelphi / Ardnamurchan med Alex Bruce och Jenny Karlsson är nu ute!
Läs mer och köp biljett här!

2021-01-24

Imorgon kl 10:00 släpps biljetterna till 2021 års exklusivprovning: Ardbeg

2021-01-21

Glenfarclasprovningen är nu slutsåld!

2021-01-20

Inbjudan till Glenfarclas med Callum Fraser är nu ute!

2021-01-02 kl. 15:39

Exklusivprovningen Talisker är nu slutsåld

2021-01-02 kl. 13:10

Inbjudan till Talisker Exklusivprovningen är nu ute.

2020-12-20

Inbjudan till Old Train Line från JWWW är nu ute!

2020-11-26

Provningen Johnnie Walker 200 år är nu slusåld!

2020-11-18

Inbjudan till Johnnie Walker 200 år med Mikael Lundén är nu ute!

© The Single Malt Academy of Dalecarlia - 2021

Provning 164: Reseberättelse Campbeltown & Islay - 160123

Söndag

Söndagen den 31/8 2015 samlades 16 SMADare på Arlanda för ännu en klubbresa till Skottland. Denna gång var det ett återtåg till Islay. Senaste "Rökön" besöktes var 2013.

Vi landade i Edinburgh på Söndagseftermiddagen och tog oss vidare med lokalbuss till Glasgows Buchanan Street för bussbyte vidare mot Campbeltown.

Bussresan från Glasgow till Campbeltown kan vara en av de mest vackra och fascinerande resor som finns i Skottland. Man får uppleva allt vad det Skotska landskapet har att erbjuda! Bens, glens and lochs (Berg, dalar och sjöar) i en makalös blandnig!

Vi kommer till Campbeltown på Söndagseftermiddagen och efter en kort promenad är vi incheckade på hotellet. På kvällen avnjöt vi en gemensam middag på en av stans krogar. Efter middagen gav sig en del ut på jakt efter Campbeltowns tre destillerier, några letade upp en whisky krog och andra var förnuftiga, och gick och lade sig.

Måndag

På måndag morgon skulle vi samlas på Cadenheads Whiskyshop för att gå en tur med Frank McHardy. Butiken hade flyttat så att hitta till den visade sig vara svårare än väntat. Det visade sig att den låg, bokstavligt talat, ett stenkast från hotellets baksida.

När Frank dök upp så fick vi en väldigt bra tur, både av Campbelltown samt de tre nu aktiva destillerierna: Springbank, Glengyle samt Glen Scotia. Promenaden genom Campbelltown var väldigt intressant då Frank berättade om staden samt pekade ut en hel drös av nu näst intill bortglömda destillerier från Campbeltowns storhets tid.

Efter stadspromenad och fatprovning på Springbank så åt vi en gemensam lunch tillsammans med Frank i Cadenheads Whiskyshop. Efter maten visade sig att vi hade en massa tid över innan bussen skulle ta oss vidare upp till färjeläget, så vi beslutade att även göra en whiskyprovning på plats i butiken.

Efter provningen och en hel del shopping, så tog vi lokalbussen upp mot färjeläget Kennacraig.

Reseledaren, Henric Madsen, hade bara ett enda orosmoln inför resan. Det var glappet mellan när bussen anlände till färjeläget tills när färjan skulle avgå. Detta tidsspann var 5 min. Tillsaken hör att det inte gick att förköpa biljetter utan detta skulle göras på plats...och han skulle ha 16 biljetter t/r...

När bussen anlände färjeläget hoppade Henric ut ur bussen, ropade till sina med resenärer att någon skulle ta hans baggage, och rusade in till biljettförsäljningsluckan. Här stötte han på en helt lugn Skotska som småpratade om Sverige, väder och allt där emellan. Henrics puls var allt annat än lugn. Han sprang ut för att kontrollera att alla resenärer hade kommit av bussen samt att hans baggage var bärgat.

Det visade sig att 50% av hans baggage var hämtat från bussen. Väskan med alla kläder var kvar på bussen, som nu var på väg att ge sig av mot Glasgow. I sista sekund fick han stopp på bussen och lyckades få ur sin väska. Han rusade tillbaka till den lugna biljettförsäljerskan, med en snabb titt över axel mot färjan så såg han att all personal på färjan stod och viftade med händerna att han skulle skynda på. När Henric äntligen kom på färjan så hörde han att landgången kopplades från färjan i samma sekund som han tog av foten från denna. Puh!

Väl framme på Islay så möter två taxibilar upp oss vid färjeläget för vidare transport till Bowmore där vi bor hela veckan. Tio resenärer bodde på Bowmore Hotel och sex stycken i ett hus strax bredvid.

Tisdag

Tisdagen börjar med en rejäl frukost på Bowmore Hotel, därefter åkte vi till Caol Ila. Destilleriet var tyvärr stäng för besökare, men istället hade dom roddat ihop en whisky- och chokladprovning. Denna var över förväntan och det bjöds på riktigt bra whisky!

Efter Caol Ila åt vi lunch i Port Askaig och sedan begav vi oss till Bunnahabhain.

På Bunnahabhain blev vi mötta av Destillerichefen Andrew Brown. Andrew är en stor personlighet och har en av de bredaste skotska dialekterna vi någonsin har stött på. Turen var ordentligt ingående och intressant samt avslutades med en höjdarprovning. Här hade vi fått hjälp av Anders Norstöm samt den sven ska importören för att höja provningen lite extra. Istället för att prova Bunnahabhains core-range så fick vi prova äldre och mer obskyra buteljer.

Onsdag

På Onsdagsmorgonen besökte vi Kilchoman. Rundtur följt av en provning i deras ganska trånga lokaler. Det ska dock sägas att det är inte ofta att så stora grupper som 16st besöker dessa destillerier. Efter provningen så avnjöt vi en lunch i Kilchomans nybyggda restaurang.

Efter lunch så åkte vi till Bruichladdich. Här gick vi först en bra och informativ tur genom destilleriet för att avsluta det hela med en lagerhusprovning. En väldigt bra fatprovning där en Octomore var provningens vinnare. I shopen kunde man buteljera bl.a sin egen Bruichladdich 25yo. Något som många valde att göra.

Ingen större dramatik under dagen förutom att en av resenärerna lyckades låsa in sig på en toalett, men blev till slut räddad.

Torsdag

På Torsdagen stod Bowmore och Laphroaig på schemat, där vi började hos den senare.

Hos Laphroaig gick vi en tur som dom kallar Distillers Wares. En riktigt grundlig tur med en väldigt bra guide. Efter tur gick vi ut i lagerhusen för att prova tre fat, där vi alla fick välja ett av faten och buteljera en butelj. Vi hann tyvärr inte ge oss ut på fälten för att leta reda på våra "square foot" of Islay.

Vi begav oss tillbaka till staden Bowmore, där dess namne destilleri ligger. Ännu en extremt detaljerad tur genomfördes, här med några grejor som stod ut. Vi fick komma in i Bowmores laboratorium där all new make kvalitetstestas. Vi fick också gå in i själva kölnan där vi pulsade i korn upp till knäna. En del passade på att göra "malt änglar".

Efter turen gick vi ut i lagerhuset Vaults No 1 och provade en del whisky direkt från faten. Stor upplevelse att stå alldels vid väggen inne i lagerhuset med whisky till höger och ljudet av Atlantensvågor som slår mot betongväggen. Vi samlades vid baren inne i besökscentret och provade fritt ur Bowmores sortiment.

På kvällen så beslutade tre orädda resenärer att om är på Islay så ska det badas i Atlanten. Sagt och gjort, Monica, Anders och Henric bytte om och tog ett nattbad precis utanför Vaults No 1 vid Bowmore!

Fredag

Denna dag besökte vi de två sista destillerierna på ön, Lagavulin och Ardbeg.

När vi kom till Lagavulin så fick vi slå oss ned i deras otroligt fina besöksrum. Läderfåtöljer, eldstäder m.m.

Guide hämtade upp oss för en guidning av destilleriet. Efter turen var det dags för en otroligt bra lagerhusprovningen med legenden Ian MacArthur.

Efter Lagavulin gick vi den korta promenaden till Ardbeg. Och här, för första gången under veckan, stötte vi på äkta skotskt väder!

På Ardbeg började vi med lunch i Old Kiln Café. Därefter möttes vi av vår guide som gav oss en hjärtlig och rolig tur runt på destilleriet. Efter turen så skulle vi egentligen ha haft provningen " Deconstracting Ardbeg" men vi fick välja på den eller prova 70-tals Ardbeg och några andra obskyra buteljeringar...valet var inte svårt!

Lördag

Tidig avfärd mot färjeläget i Port Ellen, med ett obligatoriskt stopp vid det nedlagda destilleriet med samma namn. Färja tillbaka till Kennacraig och buss mot Glasgow/Edinburgh Airport.

Söndag

Flyg hem

Summering

Alla trevliga resenärer samt alla trevliga skottar förgyller hela resan och gör det hela till en upplevelse för livet!

Inbjudan som skickades ut finner du här

Underlägget som användes finner du här

De whisky som provades:

Ardbeg Perpetuum, 47,4 %; 849 kr

Provningsnoteringar Bernt Sjödin

Kilkerran 6yo WIP 7 Sherry, 49 %

Färg:Mörk guld (- ljus bärnsten)

Doft:Kryddig, vaniljtoner, fikontoner

Smak:Kryddig, vaniljtoner

Eftersmak:Medellång, vanilj, lite sötma

Poäng:82

Caol Ila 17yo Unpeated Special Release 2015, 55,6 %

Färg:Mörk guld ( – ljus bärnsten)

Doft:Sherrytoner, mycket frukt, lite vanilj, sötmatoner

Smak:Vanilj, kryddig, gula äpplen

Eftersmak:Vanilj, smakrik, fattoner, medellång - lång

Poäng:89

Bunnahabhain 22yo, 48,1 %, Cadenhead Authentic Collection

Doft:Vaniljtoner, gröna äpplen, citrustoner

Smak:Lite sötma, vaniljtoner

Eftersmak:Medellång, vanilj, sötmatoner

Kilchoman 3yo, 55 %, Cask 378/2009 for Netherlands

Doft:Rök, lite endimensionell

Smak:Torr, rökig, eldig

Eftersmak:Rök!!, lite äpple, ungdomlig med kraft

Poäng:84

Bruichladdich 12yo Bourbon Sherry Rest & Be Thankful, 49 %

Doft:Måttlig, vaniljtoner

Smak:Fruktig, vaniljtoner

Eftersmak:Medellång med eldighet, fruktiga chokladtoner

Laphroaig 18yo, 48 %

Färg:Mörk guld

Doft:Rök, vanilj

Smak:Fruktig/vaniljtoner, röktoner

Eftersmak:Rökig, vanilj, sötmatoner

Bowmore White Sands 17yo, 43 %

Färg:Ljus bärnsten

Doft:Röktoner, frukttoner

Smak:Sherry, lite sötma, röktoner, fattoner

Eftersmak:Medellång – lång med rök och tydlig sherrykaraktär, chokladtoner

Lagavulin 12yo, Special Release 2015, 56,8 %

Färg:Ljus guld – vitt vin

Doft:Rök, vaniljtoner

Smak:Rök, eldig, torr, fattoner

Eftersmak:Lång, rök, vanilj, eldig, choklad, sötma